Lärande för livet - en investering i framtiden
Svensk arbetsmarknad förändras ständigt. Nya krav och tekniska framsteg omformar vilka kompetenser som efterfrågas. När internet blev allmänt tillgängligt digitaliserades arbetsmarknaden snabbt. I dag ser vi liknande tendenser med ny teknik som utmanar och löser tidigare svårhanterliga uppgifter. Vad betyder denna utveckling för livslångt lärande och vilka krav ställs på arbetstagare?
Starkt intresse för kompetensutveckling
Akavia undersökte nyligen medlemmarnas syn på kompetensutveckling och livslångt lärande. Resultaten var tydliga: många ser ett omedelbart behov av kompetensutveckling för att stärka sin position på arbetsmarknaden. Olika vägar till kompetensutveckling efterfrågas, där 75 procent vill studera på högskola eller universitet, 35 procent överväger privata utbildningsanordnare och 27 procent föredrar digitala självstudier. Dessutom vill 67 procent kompetensutvecklas inom ett år för att stimulera arbetslivet och stärka sin ställning.
AI-kompetens i fokus
Kunskapsbaserat och systematiskt arbetssätt kännetecknar Akavias medlemmar. Förmågan att långsiktigt möta motgångar och fortsätta utvecklas är en avgörande kompetens i dag och i framtiden. Akavias medlemmar betonar vikten av att långsiktigt möta motgångar och fortsätta utvecklas. AI toppar listan över efterfrågade kompetenser de kommande fem åren. Medlemmarna är både nyfikna på och optimistiska inför hur AI kommer att påverka arbetslivet, även om användningen och inställningen varierar mellan yrkesgrupper.
Den nuvarande teknikutvecklingen påverkar akademiker mer än tidigare tekniksprång. Tidigare var det enklare, rutinartade uppgifter som automatiserades. I dag kan nya verktyg hantera arbetsuppgifter som tidigare krävde utbildning, erfarenhet och specialistkunskaper.
Planera din kompetensutveckling
Funderar du på hur ditt livslånga lärande kan se ut och hur du kan kompetensutvecklas? Här hittar du Akavias bästa tips.