Vad betyder SAM?
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) är en strategisk process som ytterst syftar till att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen men används lika mycket för att vidareutveckla och förbättra en redan god arbetsmiljö. Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift (AFS 2001:1) är arbetsgivaren är ytterst ansvarig för arbetsmiljön och det förebyggande arbetet är grunden för allt arbetsmiljöarbete.
Den strategiska processen SAM är ett metodstöd för arbetsgivare att:
-
Identifiera och åtgärda risker tidigt
SAM hjälper till att tidigt upptäcka och göra något åt både fysiska och psykosociala risker, som kan påverka medarbetarnas välbefinnande och säkerhet. -
Skapa bättre arbetsförhållanden
Genom SAM kan man förebygga stress kan, minska sjukskrivningar och skapa en positiv arbetsmiljö. -
Stärka ekonomisk hållbarhet
Goda arbetsförhållanden är en central del av organisationens finansiella stabilitet. Trygga och välfungerande arbetsplatser har generellt lägre personalomsättning, lättare att attrahera kompetens och förutsättningar att generera goda resultat. -
Skapa ordning och reda
SAM hjälper till att organisera arbetsmiljöarbetet och säkerställer att alla relevanta aspekter hanteras. -
Främja trivsel, engagemang och prestationer
Med en säker och trivsam arbetsmiljö ökar förutsättningarna för att medarbetares engagemang och prestationer stärks.
Systematiskt arbetsmiljöarbete – arbetsgivarens ansvar
Huvudansvaret för arbetsmiljön ligger hos arbetsgivaren. Arbetsgivaren ansvarar också för att det finns den företagsvård som arbetsförhållandena kräver. Arbetsmiljölagen anger att förhållandena ska upprätthållas genom samverkan mellan den anställde och arbetsgivaren. Vanligtvis sker detta inom ramen för det löpande arbetet, men det kan också göras genom att man bildar skyddskommittéer och/eller utser skyddsombud.
Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivaren ansvarig för att systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten så att en god arbetsmiljö uppnås. Arbetsgivaren ska också utreda arbetsskador, analysera arbetsmiljörisker och vidta åtgärder. Att upprätta handlingsplaner och dokumentation samt ansvara för arbetsanpassning och rehabilitering ingår också i ansvaret
Tips! Prevents checklista för årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet