Jobba utomlands som utsänd, dotterbolagsanställd eller lokalanställd
Det finns tre olika anställningstyper för arbete utomlands: utsänd, dotterbolagsanställd och lokalanställd. Reglerna för ditt anställningsavtal eller kontrakt är olika beroende på anställningstyp.
Oavsett formen på utlandsarbetet är det viktigt att:
- Ta tid att gå igenom alla detaljer i anställningsavtalet.
- Gå igenom avtalet med en expert på arbetsrätt från Akavia innan du skriver på.
- Acceptera inte ett erbjudande om du inte är nöjd med villkoren.
Utsänd i annat land
Om du är utsänd för att arbeta utomlands behöver du tillsammans med din arbetsgivare ansöka om ett utsändningsintyg hos Försäkringskassan. I de flesta fall blir du utsänd i två år, med eventuell förlängning på upp till fem år, och då ansöker du om dispens hos Försäkringskassan. Under perioden som utsänd omfattas du av de svenska socialförsäkringarna och svensk arbetsrätt gäller normalt sett.
Dotterbolagsanställd
Om du blir anställd av din arbetsgivares utländska dotterbolag blir det avgörande om dotterbolaget är en fristående juridisk person eller inte. Du bör få vara tjänstledig från din anställning i Sverige under din tid på dotterbolaget. Alternativt bör du får en återanställningsgaranti som ger dig samma anställningstrygghet som du haft ifall du varit tjänstledighet. Normalt sett omfattas du av arbetslandets socialförsäkringar, men det bör framgå av anställningsavtalet vilket lands arbetsrättsliga regler som ska gälla.
Lokalanställd
Att vara lokalanställd innebär att du är anställd i utlandet av en utländsk arbetsgivare. Då är utgångspunkten att regler och lagar som gäller i det landet du jobbar i även gäller för din anställning.