Gå till Innehållet

Professionsföreningar

Professionsföreningarna är en viktig länk till medlemmarna i respektive profession. De ska förmedla professionens specifika möjligheter, utmaningar och förutsättningar samt medverka i förbundets omvärldsbevakning av professionen och förbundets utveckling av medlemsnytta.

Vad är en professionsförening?

Akavia har sju professionsföreningar, en förening för varje medlemsgrupp; ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare, kommunikatörer samt en för chefer. Professionsföreningarna leds av ett föreningsstyre som utses årligen av förbundsstyrelsen och består av minst tre och högst sju ledamöter.

Som medlem tillhör du en förening

Din utbildning, som den är registrerad i medlemsregistret, är utgångspunkten för vilken förening du tillhör. Du kan välja att tillhöra en annan förening. Exempelvis kan du vara registrerad som samhällsvetare, men är även chef och upplever en starkare anknytning till din chefsroll.

Vad gör en professionsförening?

Genom professionsföreningarna har du som medlem möjlighet att engagera dig i frågor som rör den egna professionen, på ett annat sätt än genom traditionell facklig verksamhet.

Föreningarna kan vara mötesplatser för till exempel karriärfrågor, utbildningsfrågor och annat som syftar till utveckling av professionen.

Professionsföreningarnas uppdrag

Professionsföreningarna är en viktig länk till medlemmarna i respektive profession. De ska förmedla professionens specifika möjligheter, utmaningar, och förutsättningar samt medverka i förbundets omvärldsbevakning av professionen och förbundets utveckling av medlemsnytta.

Föreningsstyrena förväntas bland annat:

  • Bevaka utbildningsfrågor och professionens roll på arbetsmarknaden.

    Utbildningens kvalitet, förnyelse, inriktning och gångbarhet samt professionens utveckling och förutsättningar i samhället.
  • Bidra till förbundets arbete med opinionsbildning.

    Lämna förslag till opinionsbildning, bidra till utvecklandet av nya medlemstjänster samt idéer och teman till förbundets olika kommunikationskanaler.
  • Föreslå och delta i aktiviteter och event.

    Ta fram förslag till seminarier och medlemsaktiviteter, delta aktivt i styrets möten och andra förbundsinterna sammankomster.
  • Samarbeta och utbyta erfarenheter.

    Samarbeta med andra professionsföreningar och sektioner. Bidra till att öka kansliets kunskaper om professionen samt stärka förbundets arbete med att värva nya medlemmar inom professionen.

Styret träffas minst fem gånger per år. De flesta möten hålls digitalt (via Microsoft Teams). Engagemanget i styret (möten, förbundsgemensamma aktiviteter, inläsning, etcetera) beräknas ta 60–80 timmar i anspråk per år.

Notera att under november 2025 äger Akavias ordinarie fullmäktige rum. Detta kan medföra att uppdraget i ett styre kan ta mer tid i anspråk då professionsstyrena förväntas medverka i olika aktiviteter inför fullmäktige. Två ledamöter från varje professionsstyre förväntas även delta på ordinarie fullmäktige den 25-26 november 2025.  

Hur kan jag engagera jag mig?

Medlemmar som vill engagera sig och bidra till att utveckla förbundet och stärka medlemsnyttan är en förutsättning för Akavias verksamhet.

Som medlem i Akavia har du möjlighet att engagera dig aktivt genom att ingå i ett styre för en professionsförening. 

Föreningsstyrena utses årligen av förbundsstyrelsen och består av minst tre och högst sju ledamöter. Förbundsstyrelsen ser gärna att en av ledamöterna är en student som befinner sig i slutfasen av sin utbildning.

Ansök till styret för din professionsförening

Nu är ansökningstiden för att sitta i ett styre under 2025 passerad. Är du intresserad av att sitta i styret för en professionsförening under 2026? Då går det bra att ansöka till och med den 31 oktober. Styrena utses av förbundsstyrelsen på ett år i taget och börjar sitt arbete i januari 2026.

Förbundet eftersträvar en sammansättning av ledamöter i styrena som speglar mångfalden bland medlemmarna. Urvalet sker utifrån olika kriterier som exempelvis kön, ålder, erfarenhet från olika sektorer och branscher, engagemang och geografisk hemvist.

Vidare eftersträvas styren med en sammansättning av ledamöter som kompletterar varandra, med olika intressen och kompetenser och som bidrar till både djup och bredd. 

Akavias demokratiska organisation

Förbundets verksamhet utövas genom fullmäktige, förbundsråd, förbundsstyrelse, sektioner, professionsföreningar, fokusgrupper, lokalföreningar och lokalombud. Hur de jobbar grundar sig i våra stadgar. Här kan du läsa mer om de olika grupperna och hur de arbetar.