Gå till Innehållet

Innehåll på sidan

Integritetspolicy

Akavia värnar om din personliga integritet och vill att du ska känna dig trygg i hur vi hanterar dina personuppgifter. Denna policy beskriver hur vi behandlar och skyddar dina personuppgifter samt vilka rättigheter du har enligt dataskyddslagstiftningen.

Integritetspolicy för Akavia

Anmäl personuppgiftsincident

Om du som medlem, förtroendevald eller anställd inom Akavia vet eller misstänker att har inträffat en personuppgiftsincident eller om du ser att det finns en risk för att det kan inträffa en incident ska du rapportera detta snarast.

En personuppgiftsincident kan vara något av följande:

  • Felaktig delning – t.ex. att ett mejl skickats så att mottagarna ser varandras adresser.

  • Obehörig åtkomst – någon ser uppgifter utan att ha rätt till det.

  • Förlust – information försvinner, t.ex. genom en stulen dator.

  • Förstöring – uppgifter raderas eller förstörs, t.ex. vid en datorkrasch.

Incidenthantering

Om Akavia bedömer att personuppgiftsincidenten är allvarlig måste vi anmäla den till Integritetsmyndigheten (IMY) inom 72 timmar från att vi fått vetskap om den, därför är det viktigt att rutinen för hur man hanterar en incident följs.

Rapportera personuppgiftsincident här