Ny undersökning: Digital övervakning i arbetslivet
Med ett mer digitaliserat arbetsliv uppstår utmaningar
Sedan pandemin har arbetslivet gjort en förflyttning till att bli mer flexibelt och digitalt. Idag är det mer eller mindre en hygienfaktor för de flesta av Akavias medlemmar att arbeta några dagar per vecka på distans. Utvecklingen har välkomnats av de flesta och har visat sig skapa bättre balans mellan arbete och privatliv och minska stress. Men med ett alltmer digitaliserat arbetsliv uppstår även utmaningar.
En utmaning som den senaste tiden kommit att bli alltmer uppmärksammad är arbetsgivares möjlighet att hålla koll på sina medarbetare genom att använda sig av olika digitala övervakningsprogram. Några exempel är program som mäter produktivitet, följer musklick eller tar slumpvisa skärm dumpar. Detta i syfte att kontrollera produktivitet och närvaro. Med en alltmer välutvecklad övervakningsteknik har det blivit enklare för arbetsgivare att övervaka sina anställda och få signaler om vilka som exempelvis planerar att byta jobb.
GDPR sätter gränserna för vad som är tillåtet
I dagsläget gör arbetsgivare IT-forensiska utredningar vid misstänkta oegentligheter, oftast i samband med att medarbetaren slutar sin anställning. Eftersom digital övervakning rör integritetsfrågor är det GDPR som sätter gränserna för vad som är tillåtet. Det måste finnas ett tydligt syfte och arbetsgivarens intresse måste väga tyngre än arbetstagarens integritetsintresse. Dessutom måste arbetsgivaren i förväg på ett transparent sätt informera om övervakningen i sin integritetspolicy. Digital övervakning får alltså inte komma som en överraskning för den anställda.
Enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och Internet 2021” känner tre av tio yrkesverksamma svenskar oro för att deras arbetsgivare övervakar dem digitalt och de som är födda på 1980-1990 talet är mest oroade.
Digital övervakning av anställda kan ha negativ effekt på både produktivitet och tillit. En amerikansk studie visade att anställda som övervakas känner sig mindre ansvariga för sina egna handlingar och mer benägna att bryta mot arbetsgivarens regler/riktlinjer.