Gå till Innehållet

Stort kompetensbehov inom handeln

Handelsrådets senaste rapport ger en fördjupad bild av vilka yrkesroller och kompetenser som behövs inom handeln de kommande tre åren. Resultatet visar en hög efterfrågan på akademiker och tjänstemän samt ett stor behov av kompetensutveckling, i synnerhet inom AI.

Framtidens kompetensbehov i handelssektorn

I sin senaste rapport "Handels kompetensbehov" har Handelsrådet kartlagt handelssektorns kompetensbehov – hur det ser ut i dag och de kommande tre åren. Till rapporten har en interaktiv databas tagits fram i syfte att ge vägledning till personer som är nyfikna på olika yrkesroller i branschen och som vill vidareutbilda sig och stärka sin ställning på arbetsmarknaden.

Handeln är en mångsidig bransch och utgör en viktig del av den svenska ekonomin och arbetsmarknaden. Branschen har i takt med samhällsutvecklingen fått en viktig roll för bland annat beredskap och hållbarhet. Det har i sin tur inneburit behov av nya typer av kompetenser.

Stor efterfrågan på tjänstemän och generalister

Handelsrådet räknar med att 139 000 personer varav 25 000 tjänstemän behöver anställas inom handeln under de kommande tre åren. Digitalisering och automatisering gör bredare kompetenser allt viktigare, och i likhet med andra branscher finns stora utmaningar i bristande kompetenser inom dessa områden.

Efterfrågan är bland annat stor på chefer, mjukvaru- och systemutvecklare, inköpare och jurister. Specifika kompetenser som efterfrågas inkluderar AI, ledarskap, IT-säkerhet, digital marknadsföring och affärsutveckling.

Högre utbildning tillhandahåller inte rätt kompetens

Samtidigt som kompetensbehovet är stort har det de senaste fem åren blivit allt svårare för branschen att attrahera och hitta rätt kompetens. Rapporten visar också att det finns relativt låg tilltro till utbildningsystemets möjlighet att förse arbetsmarknaden med rätt kompetens. Särskilt låg är tilltron till den högre utbildningen. Så mycket som en fjärdedel av de tillfrågade är missnöjda med hur väl högskolorna lyckas tillhandahålla den kompetens som branschen behöver.

För att möta framtidens kompetensbehov är det avgörande med fortsatta satsningar på kompetensutveckling och det livslånga lärandet. Arbetsmarknaden har, och kommer fortsatt att transformeras av den snabba digitala utveckling som drivs av bland annat AI. För att vi ska kunna ta del av dess goda effekter är kompetensutveckling helt avgörande. Nina Forssblad Sakkunnig Akavia