Vanliga frågor och svar
Hur byter jag till Akavia? Vem får bli medlem och vad kostar det? Här har vi samlat vanliga frågor och svar om ditt medlemskap.
Hur byter jag till Akavia? Vem får bli medlem och vad kostar det? Här har vi samlat vanliga frågor och svar om ditt medlemskap.
För att byta till Akavia, ta reda på hur lång uppsägningstid du har från ditt nuvarande fackförbund för att undvika glapp i medlemskap och att betala dubbla avgifter.
Fyll därefter i medlemsansökan för att bli medlem i Akavia och ange ett startdatum som gör att medlemskapen överlappar. När du fått ditt välkomstmejl från Akavia har ditt medlemskap blivit godkänt och bekräftat, från och med ditt valda startdatum.
Om du redan är medlem i Akademikernas a-kassa behöver du inte skicka in en ny ansökan till dem när du byter till Akavia.
Är du medlem i en annan a-kassa än Akademikernas a-kassa hjälper de dig att byta så att du tillgodoräknar den tid du varit med i en annan a-kassa. Få hjälp med att byta till Akademikernas a-kassa genom att kryssa i det alternativet i deras medlemsansökan.
För att få ett medlemsintyg kan du antingen:
Du kan själv ändra dina personliga uppgifter – som till exempel arbetsgivare, e-postadress och telefonnummer – genom att logga in på Mina sidor.
Du kan även uppdatera dina uppgifter genom att kontakta oss via telefon och identifiera dig.
Vilken information du får från oss och vilka förmåner du har tillgång till som medlem styrs av de uppgifter vi har om dig i vårt medlemssystem. Därför är det viktigt att dina uppgifter är uppdaterade och korrekta så att du får tillgång till rätt stöd i ditt medlemskap.
För att logga in på Mina sidor behöver du identifiera dig med antingen BankID, Mobilt BankID eller genom en kod via SMS.
Du har möjlighet att gå över från ett yrkesverksamt medlemskap till ett studentmedlemskap. Läs mer om vilka regler som gäller.
Du har rätt till en lägre medlemsavgift om du är anställd utomlands av en utländsk arbetsgivare eller om du under minst två månader har en bruttoinkomst som understiger 18 000 kronor i månaden.
Här kan du läsa vilka regler som gäller och hur du ansöker om lägre avgift.
Du kan när som helst begära utträde ut förbundet, med som högst en månads uppsägningstid.
Önskar du att säga upp ditt medlemskap och därmed gå ur förbundet, kontakta oss på 010-303 75 00. Våra öppettider är vardagar 09:00-17:00.
Efter samtalet får du en länk via mejl där du bekräftar utträdet. Därefter avslutas ditt medlemskap vid kommande månadsskifte.
Om du har ett kostnadsfritt studentmedlemskap behöver du istället logga in på Mina sidor och kontakta oss där du meddelar att du önskar avsluta ditt medlemskap.
Under övergångstiden, det vill säga tiden mellan det du ansökt om utträde ur ditt tidigare förbund och när du blivit medlem i Akavia, kan du få en del stöd från Akavia. Du får aktuell facklig information från Akavia, medlemstidningen samt även kortare rådgivning i till exempel lönefrågor.
Du får också din inloggningskod till akavia.se. Ofta kan våra lokala företrädare hjälpa dig.
Observera att Akavia normalt inte företräder nya medlemmar i tvister med arbetsgivaren som har sitt ursprung före inträdet.
För att få ersättning från inkomstförsäkringen måste du:
*Ta del av samtliga villkor för att kunna få inkomstrelaterad ersättning från Akademikernas a-kassa.
Du kan tillgodoräkna kvalificeringstid till Akavias inkomstförsäkring med hjälp av medlemskapstid som du haft i annat fackförbund innan du blev medlem hos oss. Det kräver att ditt tidigare fackliga medlemskap ligger i direkt anslutning till ditt medlemskap i Akavia, vilket innebär att du blev medlem i Akavia som senast dagen efter utträdesdatumet från ditt tidigare fackförbund.
För att kunna få ersättning från Akavias inkomstförsäkring innan du varit medlem i tolv månader krävs att du kontaktar ditt tidigare fackförbund och begär ett så kallat medlemsintyg som visar hur länge du var medlem hos dem. Intyget använder du när du ansöker om ersättning från inkomstförsäkringen hos Folksam.
Observera att när du blivit medlem i Akavia behöver du bli beviljad en ny ersättningsperiod från Akademikernas a-kassa som inleds med karensdagar om du blir arbetslös för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen.
Om du varit arbetslös och fått ersättning från en a-kassa och inkomstförsäkring inom det senaste året rekommenderar vi att du inte byter fackförbund. Detta eftersom om du skulle bli arbetslös igen innan du hunnit kvalificera dig för en ny ersättningsperiod från Akademikernas a-kassa, kan du inte beviljas ersättning från inkomstförsäkringen.
Det är en hel del att tänka på om du blir arbetslös. Därför har vi sammanställt en lista för att säkerställa att du inte missar något viktigt när du ansöker om ersättning.
Du ansöker om ersättning från inkomstförsäkringen via Folksams hemsida. Har du några frågor om kan du kontakta oss eller kundservice hos Folksam på 0770-78 20 50.
När du blir arbetslös beslutar a-kassan om din rätt till ersättning och fastställer din genomsnittliga inkomst. Det är a-kassans uträkning av din ersättningsgrundande inkomst som avgör hur mycket ersättning du kan få från inkomstförsäkringen.
Som huvudregel räknar a-kassan fram din genomsnittliga inkomst under de senaste tolv månaderna. Om du till exempel varit föräldraledig eller studerat heltid de senaste sex månaderna kommer de månaderna inte räknas med, utan då beräknas inkomster längre bak i tiden. Detta kallas för överhoppningsbar tid. Målet för a-kassan är att hitta månader som innehåller arbete och därmed inkomst för att därefter kunna räkna ut din genomsnittliga inkomst.
Om du är yrkesverksam medlem i Akavia och Akademikernas a-kassa ingår inkomstförsäkringen. Du betalar alltså inget extra för den.
Du behöver endast informera om ändrad inkomst om du har tecknat en eller flera tilläggsförsäkringar som höjer taket för inkomstförsäkringen till 160 000 kronor och/eller förlänger tiden du kan få ersättning till 300 dagar, vilket motsvarar ungefär 14 månader.
Du uppdaterar din lön genom att meddela Folksam som administrerar Akavias inkomstförsäkring.
Ja. Det är en del att hålla koll på om du blir arbetslös. Därför har vi samlat all information om hur du ansöker om ersättning från inkomstförsäkringen här.
Om du avslutar din anställning på egen begäran får du normalt ingen ersättning genom inkomstförsäkringen. I vissa fall där Akademikernas a-kassa anser att du har godtagbart skäl för att säga upp dig kan ersättning från inkomstförsäkringen ändå betalas ut.
Även om du inte har rätt till inkomstförsäkring kan du vid egen uppsägning få ersättning från Akademikernas a-kassa. Ersättningen betalas ut efter en avstängning på 45 ersättningsdagar (vilket motsvarar nio veckor) och två karensdagar.
När du blir arbetslös beslutar a-kassan om din rätt till ersättning och det är även det beslutet som inkomstförsäkringen utgår ifrån. Både a-kassa och inkomstförsäkring kan fortsätta gälla för dig som arbetat utomlands, men det beror bland annat på vilket land du arbetat i och förutsätter att du varit medlem i Akavia när du arbetat utomlands. Läs mer om information och villkor för utlandsarbete hos Akademikernas a-kassa.
För en prövning av en ny ersättningsperiod i inkomstförsäkringen måste du:
Från den 1 juli 2022 får du en så kallad skattereduktion på avgiften till a-kassan. Skattereduktionen finns förtryckt i din deklaration under rubriken: ”Skattereduktioner och annat som minskar din skatt”.
Kontrolluppgifter till Skatteverket hanteras av Akademikernas a-kassa.
Kontakta Akademikernas a-kassa direkt på 08-412 33 00, måndag till fredag 09:00-16:30, eller mejla.
Läs mer om skattereduktion för a-kasseavgiften hos Akademikernas a-kassa.
Om du idag är medlem i ett annat fackförbund och vill byta till Akavia kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på gällande a-kassa och inkomstförsäkring när du byter fackförbund. Akavia och Akademikernas a-kassa är två separata organisationer och du kan betala din avgift till a-kassan via din faktura från Akavia. Kontakta oss om du vill betala avgiften till a-kassan via oss.
Byter du från Akavia till ett annat fackförbund som är med i Saco bör du fortsätta vara medlem i Akademikernas a-kassa, eftersom samtliga Sacoförbund är anslutna till Akademikernas a-kassa och därmed har en inkomstförsäkring som är beroende av deras beslut om ersättning. Betalar du din avgift till Akademikernas a-kassa via Akavia kommer a-kassan automatiskt ta över faktureringen om du väljer att avsluta ditt medlemskap i Akavia.
Är du osäker på om du är medlem i Akademikernas a-kassa eller vill ta reda på hur länge du varit medlem? På deras webbsida kan du enkelt se ditt eventuella inträdesdatum om du loggar in med ditt Bank-ID.
Du kan högst få 26 400 kronor per månad före skatt i ersättning från a-kassan och din ersättningsnivå bestäms av a-kassan. Hur mycket ersättning du får beror på hur länge du varit medlem i a-kassan, hur mycket du jobbat och din tidigare inkomst.
För att få ersättning grundad på din inkomst måste du uppfylla tre villkor: medlemsvillkoret, arbetsvillkoret och grundvillkoret. Därefter baseras som regel din ersättningsnivå från a-kassan på din genomsnittliga månadsinkomst det senaste året.
Räkna ut hur mycket ersättning du kan få från Akademikernas a-kassa
En arbetslöshetskassa, även kallad a-kassa, är en organisation som administrerar arbetslöshetsförsäkringen som finns för att trygga din ekonomi vid arbetslöshet. Den första a-kassan skapades redan i början av 1900-talet gemensamt av fackförbunden. A-kassorna är egna organisationer och ofta kopplade till olika yrkesområden eller fackförbund.
Akavia är, som alla fackförbund inom Sveriges Akademikers Centralorganisation (Saco), anslutna till Akademikernas a-kassa som är Sveriges största a-kassa.
Du ansöker om medlemskap i Akademikernas a-kassa genom att fylla i ansökningsformuläret.
Om du redan är medlem i Akademikernas a-kassa och vill betala din avgift via Akavia anger du det i din medlemsansökan till Akavia.
Om du vill gå ur a-kassan, måste du skriftligen begära utträde. Observera att du måste vara med i både Akavia och Akademikernas a-kassa för att kunna ta del av inkomstförsäkringen.
För att kunna bli medlem i Akademikernas a-kassa behöver du uppfylla ett av följande villkor:
För att kunna få ersättning från a-kassan som är grundad på din inkomst ska du uppfylla tre villkor:
För mer information och frågor gällande dig och de olika försäkringarna, ta kontakt med Skandia 0771-55 55 00 eller läs mer på deras hemsida.
Ja, du hittar ansökan och hälsodeklaration på Skandias hemsida.
Eftersom Akavia har många medlemmar kan vi erbjuda marknadens bästa försäkringar till ett förmånligt pris och bra villkor.
ny medlem i Akavia får du fyra förmånliga försäkringar från Skandia utan extra kostnad under de tre första månaderna. Du slipper även hälsodeklarationen som annars krävs för att teckna försäkringar.
Efter den kostnadsfria tremånadersperioden kan du välja om du vill behålla försäkringarna genom att betala fakturan som du får från Skandia. Det går även bra att betala med autogiro.
Vill du inte behålla försäkringarna behöver du inte göra något och du kan bortse från fakturan från Skandia. Försäkringarna avslutas automatiskt efter tre månader.
Eftersom Akavia har många medlemmar kan vi erbjuda marknadens bästa försäkringar till ett förmånligt pris och bra villkor.
I vanliga fall behöver du fylla i en hälsodeklaration när du tecknar försäkringar men genom erbjudandet du får som medlem i Akavia gör att du slipper hälsodeklarationen, vilket innebär att du kan ta del av försäkringarna oavsett tidigare sjukdomar.
Du kan alltid anpassa försäkringarna efter dina behov, till exempel höja och sänka utbetalningsbelopp eller ta bort och lägga till försäkringar. Genom ditt medlemskap i Akavia kan även din partner köpa dessa försäkringar till lika bra villkor.
Vill du få mer detaljer om försäkringarna kan du läsa mer hos Skandia eller kontakta dem på 0771-55 55 00.
Vill du inte behålla försäkringarna behöver du inte göra något och du kan bortse från fakturan från Skandia. Försäkringarna avslutas automatiskt efter tre månader.
Om du vill avsluta försäkringarna innan dess kan du kontakta Skandia på 0771-55 55 00.
Vill du inte behålla försäkringarna kan du bortse från fakturan från Skandia. Försäkringarna avslutas automatiskt efter tre månader.
Vill du avsluta försäkringarna innan din kostnadsfria tremånadersperiod behöver du kontakta Skandia på 0771-55 55 00 eller fylla i avanmälan och skicka in till Skandia.
Personförsäkringarna från Skandia är en gruppförsäkring som Akavia har förhandlat fram till våra medlemmar. När du blir medlem i Akavia godkänner du att vi kan dela dina personuppgifter med samarbetspartners som till exempel levererar våra förmåner. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här.
Genom vår gruppförsäkring med Skandia får du som ny medlem i Akavia fyra förmånliga försäkringar utan extra kostnad under de tre första månaderna. Kort efter att du blivit medlem i Akavia får du mer information om försäkringarna från Skandia via post, så att du kan ta ett välgrundat beslut utifrån din situation.
Du kan välja om du vill behålla försäkringarna efter den kostnadsfria tremånadersperioden genom att betala fakturan som du får från Skandia. Det går även bra att betala med autogiro. Vill du inte behålla försäkringarna behöver du inte göra något och du kan bortse från fakturan från Skandia. Försäkringarna avslutas automatiskt efter tre månader.