Samverkan: Vad innebär det och hur fungerar det i praktiken?
MBL utgör ramarna för lokal fackligt inflytande. Arbetsgivaren är den som leder och fördelar arbetet men facket har rätt att vara med och påverka arbetsgivaren innan denna fattar viktiga beslut. Denna rättighet använder sig facket av antingen genom förhandling enligt MBL eller genom så kallad samverkan med stöd av ett samverkansavtal.
Som förtroendevald har du mandat att företräda medlemmarna i förhandlingar/samverkan på din arbetsplats. Samverkan är i grunden ett förhållningssätt och en metod för att skapa förutsättningar för inflytande för både medlemmar och förtroendevalda, oavsett om det sker inom ramen för MBL eller i ett lokalt samverkansavtal. Inom offentlig sektor primärt har det lokala fackliga inflytandet i huvudsak utvecklats genom lokala samverkansavtal, med stöd av centrala avtal såsom ”Samverkan för framtiden” (Arbetsgivarverket) och ”Avtal om samverkan och arbetsmiljö” (Sveriges Kommuner och Regioner).
Vad innebär samverkan?
Samverkan är ett sätt att involvera såväl fackliga företrädare som enskilda medarbetare i verksamhetsutvecklingen. Genom dialog syftar samverkan till ett gemensamt mål; en välfungerande verksamhet och friskare arbetsplats. Samverkan bygger på idén att parterna har gemensamma intressen i verksamheten och dess utveckling.
Genom samverkan ges parterna möjlighet att bidra med kompetens, kunskap och engagemang som underlag i arbetsgivarens beslutsprocess. Fokus är att gemensamt försöka hitta de bästa lösningarna snarare än att ”få rätt” eller presentera ett färdigt förslag. Vid fungerande samverkan ges de fackliga företrädarna möjlighet att komma in i processen i ett tidigt skede.
En av grunderna i samverkan är möjligheten att integrera arbetslivsfrågor med verksamhetsfrågor, men också möjligheten för facket (och därmed medlemmarna) att tidigt involveras i arbetsgivarens utvecklingsfrågor. Som förtroendevald representerar du ofta medlemmarna i strategiska och övergripande frågor. En kontinuerlig dialog mellan chef och medarbetare är vidare grunden för en välfungerande samverkan. Utöver den dagliga dialogen är medarbetarsamtal, utvecklingssamtal och andra mötesformer där medarbetarna är delaktiga i utvecklingen av verksamheten och arbetssättet, viktiga tillfällen för samverkan.
Hur fungerar samverkan i praktiken?
Hur samverkan fungerar i praktiken beror på hur arbetsplatsen är organiserad. Det är viktigt att sträva efter lösningar som är anpassade till verksamheten och dess behov. Det kan därför vara vanskligt att utgå från ett samverkansavtal från en annan arbetsplats. Ett samverkansavtal inkluderar ofta inflytande genom arbetsplatsträffar och medarbetarsamtal. Tanken är att beslut ska fattas så nära den aktuella verksamheten och så nära den enskilde medarbetaren som möjligt.
En del förtroendevalda har farhågor inför att införa samverkan på arbetsplatsen. Det kan till exempel handla om att dialogen med arbetsgivaren inte är särskilt god i nuläget eller att det finns en oro att det inflytande som de förtroendevalda har genom MBL-förhandlingar minskar när arbetstagarna involveras mer. Vad gäller samarbetet med arbetsgivaren kan ett samverkansavtal vara ett sätt att utveckla samarbetet mellan parterna.
En grundläggande förutsättning för ett välfungerande inflytande är att det finns förtroende mellan parterna. För att skapa förtroende är det viktigt att vara trovärdig i samverkansarbetet. Var därför alltid förberedd och skilj därför alltid på sak och person. Var öppen och dela med dig av din kunskap. Se utvecklingsarbetet som en möjlighet till inflytande i organisationen och dess arbetssätt. Samverkan kräver engagemang, ett konstruktivt förhållningssätt och en vilja att se möjligheter snarare än hinder.
Fackligt inflytande innebär inte ett samägande av utvecklingsfrågorna. Det är arbetsgivaren som ansvarar för personalfrågor och leder alla förändringsprocesser. Du bidrar med din kunskap och dina erfarenheter i den partssammansatta samverkan. På så sätt får du inflytande i arbetsgivarens beslutsprocesser. Om du önskar stöd i frågor om lokala samverkansavtal så ta kontakt med din ansvariga förhandlare.
Allt ska inte samverkas
Trots att det finns ett samverkansavtal på en arbetsplats ska inte alla frågor hanteras inom ramen för samverkan utan genom traditionell MBL-förhandling. Det framgår ofta av avtalen om något är föremål för samverkan eller inte. Till exempel lönerevisioner och frågor som är kopplade till enskilda medlemmar ska inte hanteras inom ramen för samverkan.