Den här checklistan ger dig enkla och praktiska råd för att skydda medlemmarnas integritet i ditt dagliga arbete. Grundregeln för all hantering är att samla lite, förvara säkert, dela noggrant och radera regelbundet. Följ dessa 10 punkter så är du på rätt väg.
1. Samla bara in det du behöver
Praktiskt råd: Tänk alltid: "Varför behöver jag den här informationen?"
- Be endast om uppgifter som är nödvändiga för ditt fackliga arbete.
- Undvik att samla in personnummer i onödan.
2. Förvara säkert – lås och skydda
Praktiskt råd: Förvara aldrig känsliga uppgifter på privata datorer eller öppna platser.
- Lås in pappersdokument i skåp eller rum.
- Lösenordskydda datorer och digitala filer.
3. Skicka e-post på rätt sätt
Praktiskt råd: Lägg aldrig personuppgifter i e-postrubriker. Ring eller sms:a lösenordet separat om du lösenordskyddar filer.
- Använd Bcc (hemlig kopia) vid grupputskick och kalenderinbjudningar. Tänk på att Outlook-kalenderinbjudningar också kan avslöja vilka som är medlemmar. Du behöver därför dölja deltagarlistan innan du skickar en mötesinbjudan. Här finns en instruktion om hur man gör det.
- Lösenordskydda dokument som innehåller känsliga uppgifter. Här finns instruktioner om hur du lösenordskyddar Word-dokument samt Excel-filer. Tänk på att även förvara lösenorden säkert, om du tappar bort eller glömmer bort dokumentlösenord kan IT inte återställa det åt dig.
- Radera mejl med personuppgifter när de inte längre behövs.
4. Hantera medlemslistor noggrant
Praktiskt råd: Spara endast listor på arbetsgivarens datorer och servrar, och undvik att lagra dem på privata enheter eller externa molntjänster som t ex Google Drive eller Dropbox.
- Använd bara aktuella medlemslistor.
- Ge tillgång till listor endast till de som behöver dem.
- Radera gamla versioner så snart nya kommer.
5. Kommunicera säkert i möten
Praktiskt råd: Boka möten som "Privata" i kalendern för att begränsa insyn.
- Använd godkända plattformar som Teams, Skype eller Zoom.
- Spela aldrig in möten utan samtycke eller transkribera automatiskt.
- Undvik att dela personuppgifter i chattar eller bilagor.
6. Hantera personärenden med extra försiktighet
Praktiskt råd: Be om skriftligt godkännande (via e-post går bra).
- Samla bara in den information som är nödvändig för ärendet.
- Förvara uppgifterna säkert och dela dem endast med behöriga personer.
- Använd medlemmens privata e-postadress för känsliga frågor.
7. Publicera bilder och information med samtycke
Praktiskt råd: Be om skriftligt godkännande (via e-post går bra).
- Få alltid godkännande av personerna på bilder innan du publicerar bilder eller information om någon.
- Förklara varför bilden används och var den publiceras.
- Protokoll från exempelvis årsmöten får inte publiceras om de innehåller en lista över vilka medlemmar som deltog. Ta bort deltagarförteckningen innan publicering.
8. Radera regelbundet – spara inte i onödan
Praktiskt råd: Gå igenom e-post och dokument regelbundet för att hålla ordning.
- Radera personuppgifter när de inte längre behövs, rådgör med ditt kontaktförbund om hur ni hanterar avslutade personärenden.
- Potentiella medlemmars uppgifter får sparas max 3 månader.
9. Lämna inte ut uppgifter obehörigt
Praktiskt råd: Vid osäkerhet, rådgör med ditt kontaktförbund innan du lämnar ut något.
- Lämna endast ut personuppgifter till medlemmen själv eller om lagen kräver det.
- Bekräfta aldrig medlemskap till någon utomstående.
10. Rapportera om något går fel
Praktiskt råd: Hellre rapportera en gång för mycket än för lite.
- Om personuppgifter hamnar i fel händer, måste du omedelbart rapportera det till ditt kontaktförbund. Om Akavia är ditt kontaktförbund, anmäl incidenten här.