Checklista vid frivilligt distansarbete - För dig som är förtroendevald
Distansarbete från hemmet blev ett vanligt sätt att arbeta för Akavias medlemmar under pandemin. Arbetet hemifrån öppnade dörrar till ett flexibelt arbetsliv där önskemål, livssituation och arbetets innehåll har blivit utgångspunkten för individuella lösningar. Det innebär en frihet, men också ett stort ansvar. Akavias medlemsundersökningar visar att medlemmarna gärna tar detta ansvar. De vill ha makten över sin tid och kunna blanda arbete från kontoret med arbete hemifrån.
När restriktionerna efter pandemin nu har upphävts tänker vi på Akavia att ett nytt arbetsliv kan växa fram, där medarbetaren i dialog med arbetsgivaren utifrån hänsyn till verksamhetens behov kan skapa sin blandning av arbete från kontor, hemifrån eller från någon annan plats som arbetsgivaren tillhandahåller. Att utgå från människan genom att lyssna och anpassa leder till en högre grad av välbefinnande som gynnar både produktivitet och lönsamhet, alltså bra för både arbetstagare och arbetsgivare.
Från Akavias sida vill vi hjälpa till att möjliggöra distansarbete genom överenskommelser mellan arbetstagare och chef. Det är viktigt att vi även tar tillvara våra medlemmars intressen och kan ge stöd till både arbetsgivare och medlemmar i den processen.
Denna checklista vänder sig till dig som är förtroendevald. Den är tillämplig när arbetstagaren frivilligt ingår en överenskommelse med arbetsgivaren om distansarbete.
Lokala avtal
Ni som facklig part kan teckna lokala avtal med arbetsgivaren om hur distansarbete (hemarbete) ska hanteras. Ett lokalt avtal hanterar ofta övergripande frågor samt vissa villkor för distansarbete. Ibland finns distansarbete reglerat genom ensidiga riktlinjer. Innan arbetsgivaren fastställer sådana riktlinjer ska dessa samverkas med de fackliga organisationerna enligt 11 § MBL eller enligt lokalt samverkansavtal.
Tänk på att det kan finns bestämmelser i centrala kollektivavtal om vilka regler som gäller vid distansarbete. För statliga arbetsgivare ska det exempelvis finnas riktlinjer på lokal nivå och skriftliga överenskommelser mellan arbetstagare och arbetsgivare.
Akavias råd är att enskilda arbetstagare sluter en separat överenskommelse med arbetsgivaren om distansarbete och som anpassas efter den enskildes behov. Det ska även finnas övergripande riktlinjer exempelvis för vad som ska gälla vid frivilligt distansarbete.
Det är viktigt att omhänderta de arbetsmiljörättsliga aspekterna vid distansarbete, vilket du kan läsa mer om under rubriken "Distansarbete och arbetsmiljö".
Om arbetsgivaren däremot vill påtvinga distansarbete för samtliga arbetstagare genom att omreglera anställningsavtalen ska arbetsgivaren påkalla förhandling. Lagen om anställningsskydd gäller vid en sådan situation och arbetsgivaren måste då följa lagen i alla delar. Om arbetsgivaren inte gör det behöver ni som förtroendevalda påkalla förhandling. Rådfråga Akavias medlemsrådgivning om en arbetsgivare vill genomföra distansarbete för medlemmarna mot deras vilja.