9 tips om att söka jobb inom kommunikation och marknadsföring
Rapporten "Efter examen" visar att kontakter eller LinkedIn är det vanligaste sättet att få sitt första jobb som nyexaminerad kommunikatör. För dig som närmar dig examen är det viktigt att veta eftersom det är hög konkurrens om jobb inom kommunikation och marknadsföring.
Utifrån intervjuer med chefer och rekryterare – som anställer kommunikatörer till olika positioner, branscher och sektorer – har vi sammanställt tipsen som får dig att sticka ut från andra kandidater.
-
Lyft din arbetslivserfarenhet
Arbetsgivare inom kommunikationsområdet tittar ofta efter praktisk erfarenhet som komplement till din teoretiska utbildning. Ta därför chansen att skaffa praktisk erfarenhet under studietiden och lyft all din erfarenhet från arbetslivet i din jobbansökan. Det kan vara arbetslivserfarenhet från olika typer av extrajobb eller engagemang, till exempel via en kår, nation eller studentförening, ungdomsförbund, fotbolls- eller ridklubb.
Några saker som är bra att lyfta i din jobbansökan är din erfarenhet av att ta ansvar, hålla deadlines, komma i tid, planera, utföra och slutföra projekt eller arbetsuppgifter. Även självledarskap och att leda andra är ofta meriterande i rekryteringsprocesser till jobb inom kommunikation och marknadsföring. -
Lyft dina kompetenser
Genom extrajobb eller engagemang får du omsätta dina teoretiska kunskaper i praktiken. Om du vill utmärka dig är det meriterande att kunna olika verktyg, program och system som används mycket inom kommunikation och marknadsföring. Har du inte tillgång till dem via din utbildning eller ditt extrajobb finns det digitala gratiskurser där du kan lära dig till exempel Google och Adobes verktyg. Det kan också vara värdefullt att lägga till extra kurser vid sidan av programplanen. Använd jobbannonser för den titel eller bransch du är intresserad av för att veta vilka verktyg och kompetenser som vanligtvis är meriterande. -
Betona lärandet – var ödmjuk för det du kan och inte kan
Din akademiska utbildning ger dig en konkurrensfördel i arbetslivet. I en föränderlig värld har du med dig värdefulla egenskaper och erfarenheter från din akademiska utbildning. Till exempel hur du processar information, tar till dig ny kunskap, ta till dig an komplexa problem och att ha ett kritiskt förhållningssätt. Din förmåga att lära dig nya saker är mycket viktiga i början av arbetslivet och är viktigt för framtida arbetsgivare.
Hur skriver du ett bra cv? Börja här
Så skriver du ett personlig brev
-
Viktigt med mjuka värden och egenskaper
Arbetsgivare inom kommunikation söker ofta en medarbetare som är lyhörd, nyfiken, driven, ansvarstagande och samhällsintresserad. Det är viktigt att du kan arbeta såväl i team som självständigt. -
Prioritera praktik
Bland yrken där konkurrensen om jobben är stor kan praktiken vara en viktig merit. Praktiken är ett bra tillfälle för dig som studerar att på dig arbetslivserfarenhet och utöka ditt kontaktnät. Dessutom visar Akavias undersökningar att studenter som haft praktik snabbare får en anställning efter avslutade studier jämfört med andra.
10 tips för en lyckad praktik -
Ta vara på dina kontakter från studietiden
Studietiden är ett bra tillfälle att utöka ditt kontaktnät och bygga nätverk inför yrkeslivet. Se därför till att följa med på olika arrangemang som företagsbesök och arbetsmarknadsdagar. Väl där, våga ställa frågor och ta initiativ till kontakt. De allra flesta vill gärna hjälpa studenter och berätta om hur de gjort för att få det jobb de har idag.
Kommunikatörer kan arbeta i många olika branscher, privata företag, offentlig sektor, myndigheter, regioner, kommuner, ideella organisationer med flera. Genom att träffa olika typer av arbetsgivare under studietiden kan du få insyn i vilka arbetsgivare som passar dig och vilken typ av person och kompetenser de söker. -
Ta initiativ till kontakt
Våga ta kontakt med intressanta arbetsgivare, har de ingen annons ute kan du ändå skicka in en spontansökan. Var inte rädd att ta kontakt för att ställa frågor, många är generösa med sin kunskap och hjälper gärna studenter och nyexade på väg ut i arbetlivet. Välj kontaktväg utifrån vad som passar dig bäst, antingen genom att ringa, skriva ett mejl eller skicka ett meddelande på LinkedIn.
Ha gärna ett mål när du tar kontakt – är det tips på hur du får jobb där eller vill du utöka ditt kontaktnät? Läs på om branschen och företaget, var nyfiken och ställ frågor. Se det som en form av kompetensutveckling i arbetslivskunskap. -
Nätverka och inspireras digitalt
Följ branschnyheter och relevanta personer på sociala medier, delta i diskussioner i nischade Facebook- och Linkedingrupper och presentera dig. Tänk på att uppdatera dina konton i sociala media-kanaler. Se till att din profil tydligt presenterar vem du är, din kompetens och vilka mål du har i ditt arbetsliv. -
Använd jobbannonserna till din fördel
När du ser alla kompetenser som listas i en jobbannons kan det vara lätt att känna sig överväldigad. Men låt dig inte nedslås av det. Ta dig tid att fokusera på det du redan kan och vad du är villig att lära dig.
Jobbannonser kan ibland liknas som önskelistor, men arbetsgivare värderar också mjuka värden, det vill säga de egenskaper en kandidat tillför till ett team. Kom ihåg att de också letar efter en bra kollega. Egenskaper som nyfikenhet, samarbetsförmåga och en vilja att lära sig nya saker är något som arbetsgivare sätter stort värde på. Om du har en grundläggande förståelse för det kommunikativa arbetet, så också till att framhäva de och dina egenskaper.
Mer tips inför arbetsintervju och löneförhandling som nyexaminerad