Gå till Innehållet

Så utvecklas kommunikatörsrollen i en föränderlig värld

Kommunikatörsyrket är under ständig förändring. Men hur ser framtidens arbetsmarknad ut för kommunikatörer och vilka kompetenser kommer att krävas?

Innehåll på sidan

Hur ser framtidens arbetsmarknad ut för kommunikatörer?

I efterdyningarna av de senaste årens stora samhällshändelser, såsom pandemin och krig, har behovet av effektiv kommunikation klättrat allt högre upp på agendan. Tillgänglig och snabb kommunikation har blivit avgörande. I rapporten ”Framtidens kommunikatör” har Akavia genomfört djupintervjuer och undersökningar bland sina medlemmar som arbetar som kommunikatörer eller på andra sätt med kommunikation. Baserat på medlemmarnas erfarenheter samt aktuell forskning har Akavia kartlagt framtidens arbetsmarknad för kommunikatörer.

Generalist och specialist?

Sex av tio kommunikatörer anser att yrkesrollen kräver både generalist- och specialistkunskaper. Det innebär att en kommunikatör inte bara ska behärska det kommunikativa hantverket och de digitala verktygen, utan även ha kunskap om organisation, verksamhetsuppdrag, affärsmodeller, målgrupp och omvärld. Sex av tio uppger att de i sin yrkesroll både fungerar som generalister och specialister.

Det är tydligt att en av de största utmaningarna för kommunikatörer är att arbetsuppgifterna blir fler och rollen allt bredare. Många upplever även svårigheter med att ha tillräckligt mandat inom organisationen. Tre av tio anser att de får uppgifter som inte hör till deras område, och det är tydligt att tiden inte alltid räcker till för att slutföra alla arbetsuppgifter. Undersökningarna visar att behovet av att renodla kommunikatörsrollen är stort, bland annat för att främja möjligheten till specialisering och för att skapa en god arbetsmiljö.

Snabba förändringar kräver kompetensutveckling

Kommunikatörsrollen påverkas i hög grad av förändringar, både inom organisationen och i omvärlden. Detta kräver att kommunikatörer ständigt utvecklas och är mottagliga för förändring. För att möjliggöra detta behövs kontinuerlig kompetensutveckling.

Rapporten visar dock att två av tio inte har kompetensutvecklat sig alls det senaste året. De vanligaste anledningarna är hög arbetsbelastning och brist på prioritering. Samtidigt uppger en majoritet att de vill utveckla sin kompetens genom kurser eller utbildningar hos privata utbildningsanordnare. Kollegialt lärande lyfts också fram som en viktig faktor för kunskapsdelning och utveckling.

Användningen av digitala system är i dag en naturlig del av många kommunikatörers vardag. Tidigare kunde vissa ha en särskild digital inriktning, men idag krävs digital kompetens av alla kommunikatörer, oavsett specialisering. Samtidigt ser många en ökad tillväxt av kommunikationskanaler, vilket ställer krav på förmågan att prioritera och använda resurserna strategiskt.

Resultat från undersökningen

Så blir du en eftertraktad kommunikatör

  1. Vässa din penna

    Textproduktion är en grundläggande kompetens hos kommunikatörer. Detta kan kompletteras med specialiseringar utifrån intressen, verksamhetens behov och målgruppens efterfrågan. Det är dock viktigt att du behärskar skriftlig kommunikation väl och uppdaterar din kompetens.
  2. Prioritera kompetensutveckling

    För att hänga med i de snabba förändringarna är det viktigt att kontinuerligt reflektera över sin kompetens och vid behov utveckla den. Kollegialt lärande och diskussioner med arbetsgivaren är viktiga komponenter i denna process. Hög arbetsbelastning bör inte vara ett hinder för kunskapsutveckling!
  3. Reflektera över rollen som generalist vs specialist

    Det är viktigt att fundera över rollen som kommunikatör och huruvida du förväntas täcka flera områden. Det är inte rimligt att en kommunikatör ska vara specialist inom vitt skilda fält. Reflektera över huruvida du är intresserad av en tydligare specialistroll.

För dig som medlem

Lönestatistik 2024 för dig som kommunikatör

Här har vi samlat lönestatistik för dig som jobbar med marknadsföring och kommunikation. Se var de högsta lönerna finns utifrån bransch, stad och sektor.

Karriär och kompetensutveckling

Använd ditt medlemskap och boka karriärrådgivning för att ta nästa steg i karriären, bygga upp din digitala närvaro i jobbsökandet och hitta dolda jobb.