En annan fråga där det kan uppstå tvister är ersättning för upparbetat och ej fakturerat arvode. Beräkning av ersättning och avräkningen mellan parterna är inte helt enkel att hantera och blir extra svår om det råder konflikt. Det är därför viktigt att du och advokatbyrån kommer överens om hur ersättningen ska beräknas för upparbetad tid i ärenden som inte har hunnit avslutas, slutfaktureras eller slutbetalas av klienten när din anställning upphör.
I de ärenden som du tar med dig ska advokatbyrån normalt ha rätt till arvode för upparbetad tid enligt samma principer som gällt under anställningen. Parterna får då börja med att göra en bedömning av om arvodet går att fakturera eller om du ska ta med dig ofakturerad tid som du får fakturera i din nya verksamhet.
För att underlätta beräkningarna bör advokatbyrån innan anställningen upphör se till att fakturera upparbetad tid för samtliga ärenden där det är möjligt. Du ska medverka till detta, både i ärenden som ska följa med dig och i ärenden som ska stanna kvar på byrån.
Om det är fråga om ärenden där man inte kan fakturera görs en beräkning/uppskattning av vad som skulle ha fakturerats av advokatbyrån vid den aktuella tidpunkten. Här gäller samma principer för fakturering som under anställningen.
Om du har haft fast lön ska lön och semesterersättning beräknas enligt samma principer som gällt under anställningen. Eventuell bonus eller provision som normalt beräknas och utbetalas på helårsbasis ska beräknas med en andel motsvarande antal arbetade månader under året.
Har du haft provisionslön ska denna lön och andra eventuella ersättningar beräknas enligt samma principer som gällt under anställningen. Provision ska då beräknas på allt arbete som är utfört av dig. Detta inkluderar även ärenden som ännu inte har avslutats eller slutfakturerats eller i vilka fakturering har skett men likvid inte har influtit.
Schablonavdrag för kundförluster
För ärenden som inte har avslutats eller slutfakturerats ska provision fastställas baserat på upparbetad tid (eller den måttenhet som används) per sista arbetsdagen. Från det beräknade beloppet bör ett schablonavdrag göras i syfte att täcka upp för eventuella kundförluster för den som ska fakturera ärendet längre fram. Hur stort avdraget ska vara är en överenskommelse i det enskilda fallet och kan påverkas av typen av ärenden och klienter, men runt 15 procent är en skälig uppskattning av kundförluster generellt. I fakturerade ärenden ska inget schablonavdrag för kundförluster göras.
Avräkning av ersättning till den biträdande juristen eller advokatbyrån
När anställningen upphör kommer du att ha fordran på lön, bonus, provision, semesterersättning och andra ersättningar. Advokatbyrån kan i sin tur ha en fordran på upparbetat ofakturerat arvode i de ärenden som du tar med dig och där fakturering inte har skett innan anställningen upphör. I de ärendena kommer du att fakturera klienten i din nya verksamhet.
När du och advokatbyrån har fordringar mot varandra behöver en avräkning ske. Om din fordran på lön och andra ersättningar överstiger advokatbyråns fordran på upparbetat ofakturerat arvode i ärenden du tar med dig ska advokatbyrån betala mellanskillnaden till dig. Om istället den upparbetade ofakturerade arvodet i ärenden du tar med dig överstiger din fordran på lön och andra ersättningar ska du betala mellanskillnaden till byrån.
Om du har en stor andel personliga förordnanden kommer det sannolikt vara du som ska betala ersättning till byrån. Även i andra fall är det vanligt att det blir så. Det kan vara bra att vara medveten om detta om du planerar för att lämna din anställning och inleda diskussioner om avräkning.
Ersättningens utbetalning
Eftersom det kan bli fråga om stora belopp som ska betalas från antingen dig eller advokatbyrån bör man i överenskommelsen ta hänsyn till likviditeten hos den som ska betala.
Betalningen till den andra parten bör delas så att den betalande parten har möjlighet att fakturera och få betalt. Man bör således ha en viss eftersläpning i förhållande till möjlig fakturering och då även ta hänsyn till ärendenas karaktär. Om det till stor del rör sig om ärenden där det kan dröja länge innan fakturering kan ske, till exempel vid konkurser bör man komma överens om en längre eftersläpning.
Samtidigt är det inte tillfredsställande för någon av parterna att ha den ekonomiska frågan öppen, varför så kort betalningstid som möjligt ändå är att rekommendera.
Vid till exempel rättshjälpsärenden där utbetalning sker först efter bedömning av domstol eller annan myndighet, finns dock anledning att invänta betalning innan avräkningen görs.
En alternativ lösning – överenskommelse mellan arbetsgivarna
Det finns en alternativ lösning på frågan om ersättning mellan dig och advokatbyrån som kan användas när du går till en anställning på en annan advokatbyrå. Lösningen bygger på ett ömsesidigt avtal mellan de båda advokatbyråerna och avser ärenden som du tar med dig och som inte har fakturerats. Istället för att du får en fordran kan byråerna komma överens om att betala en andel eller summa när ärendet är fakturerat och betalat.
För dig innebär den här lösningen en stor fördel eftersom du inte behöver betala ut någon ersättning till din tidigare arbetsgivare. Det finns annars risk att ett ersättningskrav blir en hämmande faktor när man överväger att byta anställning.
Det kan också innebära att det blir lättare för parterna att lösa vissa tvistefrågor om ersättning för ärenden som flyter in efter faktisk fakturering och betalning.