Ny undersökning om hållbart ledarskap för chefer
Arbetet ger chefer mening i livet och de uppskattas av sina medarbetare
Nio av tio chefer uppger i Akavias undersökning att arbetet spelar en stor eller ganska stor roll för att göra livet meningsfullt. Deras positiva syn på jobbet visar sig också i andra resultat. 84 procent anser att de har ett intressant och stimulerande arbete, lika många är nöjda med sitt arbete och 84 procent anser att deras kompetens tas tillvara. 72 procent får i arbetet utlopp för sin kreativitet.
Utifrån undersökningen framgår det även att chefer som är nöjda med sitt arbete också har inflytande över det egna arbetet, upplever balans mellan arbete och privatliv och uppger att de har ett stimulerande arbete.
Frågar vi medarbetarna, så uppskattar de sina chefer. 70 procent svarar att de tycker att deras chef gör ett mycket eller ganska bra jobb.
Chefer är alltså en hyggligt nöjd grupp på arbetsmarknaden. De har valt att lämna andra arbetsuppgifter för att gå in i en ledande position och tycks i stort sett tycka att det var ett bra val. En betryggande majoritet av deras medarbetare uppskattar dem.
Chefer stressar och har hög arbetsbelastning
Birgitta Rydell, chefsexpert på Akavia, betonar vikten att lyfta chefers arbetsmiljö och förutsättningar i jobbet, trots att de generellt är nöjda i arbetslivet.
– Människor som bedömer sitt arbetsliv så positivt borde vara guld värda för sina arbetsgivare och därför stöttas för att få utvecklas till sin fulla potential. I stället ser vi alltför ofta att förutsättningarna för att göra ett bra jobb brister. Det är oroande att så många uppger att de har för mycket att göra, att de inte har balans mellan arbetet och privatliv och att hälsan påverkas i form av störd sömn och andra fysiska symptom, säger Birgitta Rydell.
Akavias siffror visar att två av tre chefer anser att de har för mycket eller alldeles för mycket att göra. Det är en betydligt högre andel än bland icke-cheferna där motsvarande andel är knappt hälften (34 procent). Ungefär en av tre är inte nöjda med sin stressnivå (35 procent) och anser inte att de har balans mellan arbete och privatliv (30 procent). En av tre har symptom av stress, så som sömnsvårigheter, hjärtklappning och spänningshuvudvärk, varje vecka. Ytterligare en tredjedel har det varje månad.
28 procent uppger att de inte hinner med det som ska göras under ordinarie arbetstid. Det återspeglas i att chefer arbetar mycket övertid, betydligt mer övertid än andra anställda. 22 procent arbetar 17 timmar eller mer övertid per månad. Av dem är det åtta procentenheter som arbetar mer än 32 timmar övertid per månad. Det motsvarar en hel arbetsdag övertid per vecka.
Anledningen till övertid är främst att hinna med sina arbetsuppgifter och att arbetsbelastningen är hög. Många chefer ber inte heller om hjälp att prioritera om arbetsbelastningen är hög. En av fem (22 procent) säger att de inte har behövt det och en av tio (10 procent) säger att de aldrig har fått hjälp.
Möjligheten till återhämtning efter en period med mycket jobb är begränsade för alltför många, 17 procent av cheferna har aldrig möjlighet till återhämtning, 45 procent har den möjligheten ibland.
Chefer har generellt höga grav på att finnas till hands och är tillgängliga även utanför ordinarie arbetstid. Det är kanske inte så anmärkningsvärt att över 90 procent av de högsta cheferna är tillgängliga på kvällar och helger. Men även första linjens chefer finns i hög utsträckning tillgängliga på kvällar (67 procent) och på helger (39 procent). På frågan om de vill vara tillgängliga svarar häften av cheferna ja alltid eller ibland, men hela 37 procent svarar nej.
Sju av tio chefer (72 procent) uppger att de blir extra effektiva vid stress och fyra av tio (41 procent) uppger att de blir stimulerade av utmaningen. De har i mindre utsträckning än andra negativa effekter av stress till exempel oro, nervositet och att de blir okoncentrerade.