Medarbetarnas uppfattning
Förmågan att lyssna och ta till sig medarbetarnas uppfattning behövs i ett bra ledarskap. Ofta är det bästa sättet för att få som du vill att först lyssna ordentligt på andra. Medarbetare som inte får möjlighet att framföra sin syn på saken blir ofta helt uppfyllda av sina egna tankar och känslor. Det gör det svårt för dig som chef att ändra deras inställning.
När du vill få fram din medarbetares uppfattning gäller det ofta att ställa rätt frågor för att du ska få ett bra svar. Det bästa är att du ställer öppna, breda frågor för att sen bli mer och mer specifik, i stället för att du ställer frågor som medarbetaren bara kan svara ja eller nej på. När du lyssnar kan du ställa kortare frågor som kan vara reflekterande, följdfrågor eller förtydligande frågor.
Undvik att komma in på stickspår. Låt din medarbetare inse att du har förstått var hen säger. Kommentera gärna de känslor som medarbetaren visar och inte bara själva sakfrågorna. Om medarbetaren uttalar sig i allmänna eller svepande termer så kan du be hen att precisera sig genom konkreta fall eller situationer. Om medarbetaren kritiserar en kollega så ska du prata med den personen innan du tar ställning till informationen.